Call of Duty

Det finns ett antal milstolpar inom dataspelsvärlden. En av de titlar som på allvar försköt tv- och dataspel från ren underhållning i riktning mot en konstform för vuxna, var spelet Call of Duty. I synnerhet det andra spelet i serien visade världen på allvar att ett datorspel kunde ta sig formen av en episk, gripande och rent filmisk berättelse, med kvaliteter som verkligen närmade sig den mogna konstens. Som spelare får man följa enskilda soldater genom andra världskrigets inferno. Spelet erbjuder inte bara en välbehövlig historielektion, utan visar även på krigets fasor snarare än att försöka profitera på våldsunderhållning. Succén var snart ett faktum för spelutvecklaren och det har blivit inte mindre än 15 separata titlar sedan debuten under år 2003. Idag har spelserien sålts i 250 miljoner exemplar och genererat runt 15 miljarder dollar i intäkter. Call of Duty är med andra ord ett kulturellt fenomen, vilket visar sig på ibland oväntade sätt.

Dataspelen tar allt mer plats i vår kultur

Med bakgrund av denna enorma kommersiella succé är det inte konstigt att Call of Duty har blivit ett kulturellt fenomen som har genomslag långt utöver själva spelbranschen. Sedan länge är flera olika kulturbranscher sammanblandade. Leksaker har under många år producerats utifrån filmer, och inte minst har många datorspel baserats på populära filmer som Star Wars. Nu inlemmar sig ännu en bransch i denna kulturella sammanblandning. Faktum är att den senaste titeln i Call of Duty-serien får egen klädkollektion. Det är klädföretaget DRKN som har utvecklat en kollektion baserad på Call of Duty: WWII. I och med att den så kallade gamingkulturen växer sig allt starkare får naturligen allt fler kommersiella aktörer upp ögonen för en potentiell marknad. Dataspelskulturens genomslag blir alltså allt bredare. En viktig bidragande orsak till detta är naturligtvis att spelarna blir allt äldre och köpstarkare. Tv- och dataspel är inte längre ett frivolt tidsfördriv för barn, utan en allt mer seriös och mogen utövning av ett genuint kulturintresse. Titlar som Call of Duty är så genomarbetade och påkostade i sin utveckling att resultatet utan tvekan tilltalar vuxna personer med såväl smak som bildning.

Framtidens kulturyttringar smälter samman

Det är inte bara den äldre och mer sofistikerade konsumenten som driver på tv- och dataspelens genomslag i bredare kulturlager. Faktum är att den teknologiska utvecklingen öppnar för allt fler spännande sammanblandningar av olika kulturformer. Den nya fronten är VR, eller virtuell verklighet. Tekniken lurar konsumentens hjärna till att uppleva spel och filmsekvenser på hisnande realistiska sätt. Teknologin öppnar inte bara för en allt intimare sammanblandning av exempelvis filmer och spel, utan möjligen också för helt nya kulturyttringar. Sannolikt kan vi inom någon generation sitta hemma i vår howardsoffa och låta VR-glasögonen lura oss att tro att vi befinner oss på andra sidan jorden. Kanske i färd med att lösa en mordgåta, eller kanske rädda världen från ett galet geni i bästa James Bond-anda? Vad händer med konsten när den kan lura oss på ett så grundligt sätt? Tills nyligen var allt vi fick hålla oss till godo med optiska illusioner och 3D-bilder. När konstens manipulationer låter fantasin smälta samman med verkligheten i en bokstavlig mening, finns inte längre några gränser för våra konstyttringar.