Historien om Donkey Kong är historien om ett arkadspel som blev en älskad spelkaraktär som blev en framgångsrik spelfranchise. Karaktären skapades då Nintendo i början av 1980-talet försökte skaffa den licens som behövdes för att skapa ett spel baserat på Karl-Alfred. De lyckades dock inte med det, och då bestämde sig Nintendo för att istället skapa en rad egna karaktärer som de skulle kunna använda i senare spel. Skaparen av Donkey Kong, Shigeru Miyamoto, bestämde sig för att spelet skulle centreras kring en kärlekstriangel mellan en snickare, hans flickvän och en gorilla. Snickaren skulle senare bli en rörmokare och få sin egen spelfranchise (som de flesta nog känner till).
Karaktären Donkey Kong dök således upp för första gången i arkadspelet Donkey Kong 1981. Det spelet skulle bli ett av de mest populära arkadspelen genom tiderna, och Donkey Kong räknas idag tillhöra arkadspelens guldålder. Framgången ledde till att man skapade två uppföljare till spelet, Donkey Kong Jr., Donkey Kong II och Donkey Kong 3. Samtliga har med tiden släppts till Nintendos första konsol för hemmaspel, NES (Nintendo Entertainment System).
I mitten av 1990-talet återupplivade man Donkey Kong med en ny spelserie med den kända gorillan i huvudrollen: Donkey Kong Country. Denna gång släpptes spelen för Super Nintento, nästa generations konsol, och det var den ursprungliga Donkey Kongs barnbarn (som också heter Donkey Kong) som tillsammans med sin partner Diddy Kong måste ta sig genom olika banor och samla bananer. Spelet liknande de ursprungliga Super Mario-spelen såtillvida att banorna spelades från vänster till höger, och att spelet var actionbaserat. Denna spelserie blev enormt populär, bland annat för sin grafik och sin musik, och gjorde att Donkey Kong för alltid kunde säkra sin plats som en av Nintendos mest lyckade maskotar.
Från Donkey Kongs enkla ursprung har tv-spelsvärlden kommit så långt att det idag finns många som försörjer sig på att spela tv-spel, till exempel genom att spela det professionellt, så kallad e-sport, eller genom att spela tv-spel och kommentera spelet på Youtube. Både e-sportspelare och Youtubespelare är beroende av att synas och ha kontakt med sina fans för att få sponsorer och hålla sin karriär vid liv. Därför är det viktigt att ha en tydlig närvaro på internet, till exempel genom en hemsida. För att kontrollera alla aspekter av sitt företag, på internet och lokalt, kan VPS vara en bra lösning. Det kan bland annat Misshosting.se hjälpa till med.